Stockholmspanelen - kort historik
                                                                                                 Stockholmspaneler hos Nordic Hotels

Förstadiet till Stockholmspanelen påbörjade jag 1998

Idén till Stockholmspanelen kom ursprungligen från min tid som konsult hos ABB och ett projekt där flera industrirobotanvändare samlade sina erfarenheter i en CD-baserad produkt. En värdefull produkt för att informera om och öka robotanvändningen.

MCon Robot&IT var min enskilda firma vid den tiden och året var 1995.

Tanken kom då att mot en avgift exponera/marknadsföra en orts olika aktörer i en digital, interaktiv informationsprodukt om orten.

Det blev starten på produkten "Stockholm Zitz" eller "Det interaktiva Stockholm"

Till en början CD-baserad, men övergick ganska snart till en fysisk produkt, dator och möbel, kallad
Mediapanel vilken placerades i publika miljöer.


Mediapanelerna på väggen i Cityterminalen

En flera meter bred och hög glasvägg med annonsytor, 1 stor plasmaskärm och 2 datorskärmar, alla tre med tangentbord och mjukvaran kördes i samtliga skärmar. Annonsörernas (grå ytorna) internetsidor var också tillgängliga.



Emlenia AB köper InfoGuide Stadsorientering AB

År 2001 slöts ett avtal mellan oss och SSM,
Stockholms stadsmuseum. Det innebar att vi fick tillgång till massor av gamla bilder med relevant text samt video från Stockholms olika miljöer, att lägga in i vårt koncept till glädje för människorna i offentliga miljöer där paneler fanns.

Eniro integrerades i mjukvaran och levererade intäkter per klick.

Jag utvecklade mjukvaran som ägdes av min enskilda firma MCon Robot&IT och InfoGuide fick nyttjanderätten i sina paneler.

Samma år anslöt min äldsta son Knut till projektet och vi bildade aktiebolaget Emlenia AB som köpte det 50-åriga företaget InfoGuide Stadsorientering AB vilket förfogade över platser i offentliga miljöer i Stockholm och Finland.

Nu anslöt också min yngste son Magnus och blev 3:de delägaren i moderbolaget Emlenia AB.

Arbetet tog nu fart med att installera Mediapaneler på InfoGuides befintliga platser i publika miljöer.

Knut blev företagets VD, säljare/ekonomiansvarige och kontakten utåt, slöt externa avtal mm. mm.

Magnus svarade för service, design och bildhantering, uppdatering, installationer mm.

Jag konstruerade och utvecklade kontinuerligt mjukvaran. Det blev för mig ett dygnetruntjobb under många, många år.

Sammanfattningsvis hade vi tre minst sagt en gigantiskt arbetsuppgift.
Det tillkom också ett antal anställda.

Kontor hade vi till att börja med på Odengatan 90 2tr, InfoGuide Stadsorienterings gamla kontor.
Ganska snart bytte vi till större lokaler i källarplan, samma adress.


Se video Kontorslokaler

Snart behövdes bättre lokaler och vi flyttade då till Sankt Eriksterrassen 72A på Kungsholmen.


Mediapanelen blir Stockholmspanelen

Vid den tiden hade vi installerat ett stort antal Mediapaneler på hotell och andra
publika platser. Vi fick då kontakt med Stockholm stads organ för besöksnäringen, Stockholm Visitors Board SVB.
SVB gjorde i juli 2006 en
offentlig upphandling gällande ett koncept som vårt. Vårt koncept vann den upphandlingen.
Upphandlingsunderlag från SVB
Nu blev Mediapanelen - Stockholmspanelen med mjukvaran "Det Interaktiva Stockholm" och språkval, svenska och engelska.
Tengboms Arkitekter designade möbelns utseende, möbelsnickeri i småland tillverkade möbeln i
ett antal utförande, vi kompletterade med dator, bildskärm, ev. myntinkast etc. och installerade hos kunderna.
Panelen kunde fås med 8 st valbara frontmotiv och mjukvaran
anpassades till installationsplatsen.


Centralstationen hade en
speciell design förutom ett antal med standardutförande.


Utdrag ur överenskommelsen med SVB

"Interaktiv informationstjänst - Stockholmspaneler - ”The Interactive Stockholm”

Stockholm Visitors Board AB har genom en öppen upphandling slutit avtal den 3 juli 2006 med InfoGuide Stadsorientering AB om att sprida och tillgängliggöra stockholmsinformation via interaktivt media.

Detta kommer att ske via 500 st Stockholmspaneler med mjukvarugränssnittet ”The Interactive Stockholm”. Stockholmspanelerna kommer att placeras för publik användning. Merparten av Stockholmspaneler paceras i city och resterande fördelas i vardera kommun i Stockholms län.

Stockholm Visitors Board, SVB, har som mål att Stockholm ska bli norra Europas ledande besöksmål. Ett hjälpmedel för att uppnå det målet blir att tillhandahålla Stockholmspaneler innehållande en interaktiv informationstjänst. Dessa paneler ska finnas på platser där besökare, företag och boende rör sig, vilket inte alltid och spontant sker via en av SVBs turistbyråer. Stockholmspanelerna blir ett komplement till turistbyråer.

SVB ska alltså tillhandahålla Stockholmspaneler innehållande en interaktiv informationstjänst.
IG har fått uppdraget att verkställa detta med sina sedan tidigare utprovade ”Mediapaneler”.
IG:s Mediapaneler kommer att byta skepnad och bli ”Stockholmspaneler” med enhetlig design och modifierat mjukvaruinnehåll.

InfoGuide Stadsorientering har under våren och sommaren 2006 analyserat målsättning och möjliga tillvägagångssätt vid förverkligandet av projektet. Slutsatserna baseras på erfarenheter från 4 års utplacering och drift av Mediapaneler.

Vad ska SVB och IG åstadkomma med Stockholmspaneler?

Stockholm ska bli först i världen med en praktisk tillämpning av modern informationsteknik som ger en visuell upplevelse av staden tillsammans med massor av praktiskt nyttiga digitala tjänster.
500 Stockholmspaneler med det helt unika konceptet ”The Interactive Stockholm” kommer att sänka sitt paraply över Stockholms län och utgöra ett interaktivt informationsmedia som aldrig tidigare skådats.

Ett projekt som sorterar under ICT (Information and Communication Technology) och som bidrar till att manifestera Sverige som ledande IT-nation.

Projektets omfattning och innehåll är sådant att det borde nämnas i sammanhang som Sweden ICT Week i Stockholm 18 september
och Stockholm Business Region,

1.
Stockholmspanelerna måste placeras ut under kortast möjliga tidsperiod för att få önskad effekt.

2. Tiden för utplacering bör endast vara styrd av produktions och installationstid.

3. Installationsplatserna bör vara lämpliga med tanke på optimal kontaktyta mot tänkt målgrupp, det innebär att platserna bör utses av SVB och IG i största möjliga utsträckning och fördelas över hela Stockholms län.

Marknadsföring. Omvärlden måste bli medveten om Stockholmspanelens intentioner för att installationsplatser ska erbjudas."


För att utföra de praktiska installationerna fanns ett
avtal med Bravida.

Efter några år fick vi slutligen kontorslokaler högst upp på Warfvingers väg 32 och stora lagerlokaler med möjlighet till av/pålastning direkt på bil.


Panelerna var till allra största delen helt
reklamfinansierade, via bl.a. miniskyltar, en mycket tuff marknad i Stockholm, därmed var Knuts och vår tid hela tiden upptagen av kontakter/möten med installationsplatser, mediabyråer, kunder m.fl. m.fl.

Planer på SBA paneler fanns för att täcka hela Mälardalen.

Emlenia AB och InfoGuide Stadsorientering AB med alla Stockholmspaneler såldes 2011.